Linum Europe, distributeur van componenten voor airconditioning- en warmtepompinstallaties, importeert jaarlijks zo’n zeventig 40ft-containers vol koelleidingen vanuit Thailand. Voorheen gingen deze containers vanuit de haven van Antwerpen per vrachtwagen naar het Linum-magazijn in Kuurne; dat deel van de route vindt voortaan grotendeels via binnenwater plaats.

De vrachtwagenrit vanuit de haven van Antwerpen naar het magazijn in Kuurne betrof per container 117,7 km enkele reis, wat resulteerde in een jaarlijks totaal van 16.478 kilometer wegtransport. Een studie vanuit de Vlaamse branchevereniging voor logistiek VIL – met steun van de provincie West-Vlaanderen – toonde aan dat het transport kon worden geoptimaliseerd door binnenvaartschepen te gebruiken. Daarop heeft Linum Europe zijn transportketen aangepast: de containers gaan nu vanaf de deep sea-terminal in Antwerpen per schip naar een logistiek centrum in Zwevegem. Daarna rest nog een rit van 13,4 kilometer per vrachtwagen, waarna de containers worden gelost in Kuurne.
Reductie in CO₂-uitstoot
Door de logistieke verandering wordt de met vrachtwagens overbrugde afstand gereduceerd van 16.478 tot 1.876 km. Hierdoor kan Linum Europe zijn logistiek proces verbeteren en de leveringssnelheid verhogen, en wordt tegelijk bijgedragen aan minder belasting van de infrastructuur. Bovenal zorgt de logistieke verandering volgens Linum Europe voor een jaarlijkse reductie in CO₂-uitstoot met 65 procent; van 22.458 naar 7.883 ton. “Deze logistieke optimalisatie is voor ons niet alleen een strategische zet om de efficiëntie te verbeteren, maar ook een belangrijke stap richting duurzaamheid”, verklaart Jan Vanderbeke, CEO van Linum Europe. “Door gebruik te maken van de binnenvaart verminderen we de CO₂-uitstoot aanzienlijk en dragen we bij aan een schoner en duurzamer transportnetwerk.”